3 tips voor een persbericht

Een persbericht is de ideale methode om meer links naar een bepaalde pagina of je gehele website te verzamelen, waardoor de waarde hiervan stijgt. Google waardeert je website hierdoor beter en zal dit belonen met een hogere positie binnen de zoekresultaten.

Goede opbouw

Zorg binnen een persbericht in ieder geval voor een goede opbouw. Begin met een kop, waarmee je in één zin kunt overbrengen waar het artikel over gaat. Gebruik de intro of de lead vervolgens om in 30 – 50 woorden uit te leggen wat hierbij komt kijken en welke elementen je verder uit zal werken. Daarna schrijf je de uitwerking en een noot voor de redactie, waarin je de contactgegevens plaatst. Tenslotte kun je eventueel een bijlage toevoegen. Hierbij kun je denken aan een foto of een rapport, waar de journalist gebruik van kan maken bij het opstellen van een artikel op basis van het persbericht.

Geen advertentie

Houd er rekening mee dat een persbericht niet hetzelfde is als een advertentie. Gebruik geen duidelijke reclametaal en houd je zoveel mogelijk afzijdig van krachttermen of andere superlatieven. In plaats daarvan maak je een nieuwsbericht, dus ga bovendien op zoek naar een nieuwswaardig feit dat je naar voren kunt brengen. Verplaats je in de schoenen van een journalist en ga na wat zij graag zouden plaatsen in hun krant of magazine. Schrijf je persbericht vanuit deze gedachte, waarmee je ervoor kunt zorgen dat je de kans op exposure een stuk groter maakt.

Oprolbaar en synoniemen

In technische zin dien je ervoor te zorgen dat je persbericht ‘oprolbaar’ is. Dat betekent dat de meest belangrijke informatie in de eerste alinea(‘s) staat, waardoor het mogelijk is om de laatste alinea’s weg te laten, zonder dat de boodschap van het artikel verandert. Zorg er daarnaast voor dat je voldoende synoniemen gebruikt, waardoor het persbericht prettig leest. Tenslotte geldt het ‘schrijven is schrappen’ ook bij het opstellen van een persbericht. Zorg er in ieder geval voor dat het persbericht niet langer is dan maximaal 1 A4, aangezien je een plaatsing op een website, in een krant of magazine anders direct kunt vergeten.

FacebookTwitterPinterestGoogle +Stumbleupon