Domeinnaam Strategie

Denk je na over de ideale domeinnaam strategie om je website zo effectief mogelijk in de markt te zetten? Stel dat je een website hebt waarmee je internationaal of op meerdere fronten actief wilt zijn, dan heb je een aantal belangrijke knopen door te hakken. Maak je meerdere subdomeinen aan voor je hoofddomein, kies je voor categorieën achter de bekende ‘slash’, of ga je bijvoorbeeld voor een .nl en een .com website? Denk na over hoe je je doelgroep wilt benaderen, maar ook over de gevolgen voor je vindbaarheid (SEO).

Subdomeinen aanmaken

Je kunt ervoor kiezen om je site in te richten als subdomein1.hoofddomein.nl en subdomein2.hoofddomein.nl, waarmee je de mogelijkheid hebt om autoriteit binnen de aparte niches te kweken. Google ziet de subdomeinen als aparte websites en herkent daarmee de investering die je doet om binnen die markten waarde te creëren. Houd er echter rekening mee dat je op deze manier niet kunt profiteren van de waarde die je hebt opgebouwd binnen het hoofddomein. Je moet dus dubbel tijd steken in de link structuur van je pagina.

Hoofddomein met categorieën

Je kunt er ook voor kiezen om je website in te richten als www.hoofddomein.nl/subdomein1 en www.hoofddomein.nl/subdomein2. Je zorgt er op deze manier voor dat je binnen de niches (categorieën) kunt profiteren van de waarde die je met je hoofddomein hebt opgebouwd. Op het moment dat je (longtail) keywords probeert te targetten binnen de niches profiteer je van de waarde van je pagina’s op het hoofddomein, waardoor ook de nieuwe content beter zal ranken.

Internationale verschillen

Heb je een internationaal verspreide doelgroep en wil je hen graag op een specifieke manier aanspreken? Overweg dan een .nl en een .com domein, maar alleen wanneer dit noodzakelijk lijkt vanuit de insteek die de doelgroep verwacht. Je dient op twee domeinen waarde en PageRank op te bouwen, terwijl je met één website had kunnen profiteren van de gecombineerde waarde. Het is wat dat betreft de moeite waard om een eventuele samenvoeging te overwegen, zowel wanneer je werkt met meerdere subdomeinen als wanneer je internationale websites beheerd.

FacebookTwitterPinterestGoogle +Stumbleupon