Poppys Parade - 3 ambitieuze zusjes - front

Eva de Visser - Poppys Parade

Op de vraag van Eva de Visser of ook vrouwelijke onderneemsters een plekje konden krijgen op MaxHofland.nl, werd door mij natuurlijk met een volmondig ja geantwoord.

3 weken later bevind ik mij in de snoepwinkel voor hip vrouwelijk Nederland, het hoofdkwartier van Poppy’s Parade. Eva de Visser, de oudste van de drie zussen, vertelt over hun bedrijf, dat de oorsprong vond bij hun oma: ‘Oma POP’.

Poppy’s Parade? Dat verdient een uitleg.

Poppy’s Parade is een online fashionshop waar naast unieke vintage items ook fonkelnieuwe kleding en accessoires te koop zijn. Door de eigenzinnige en persoonlijke styling krijg je een goed beeld van de wijze waarop je vintage kunt combineren met leuke nieuwe kledingstukken. Alle kleding van Poppy’s Parade wordt met veel zorg uitgezocht. Ieder vintage item is uniek.

Daarnaast worden iedere dag foto’s van vintage items op Facebook geplaatst. Degene die als eerste *verkocht* onder de foto zet, kan het item kopen. Je voegt vervolgens Poppy de Visser als Facebook-vriend toe en je krijgt de betalingslink toegestuurd.

Hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

In grote lijnen is het concept overgenomen uit Australië. Nadat Rosa, mijn jongste zusje, uit Australië terug kwam vertelde ze over het concept. Dit heeft ons direct enthousiast gemaakt om het ook in Nederland uit te proberen. We zijn toen begonnen om het concept te testen op Facebook.

Is de huidige website ook zoals jullie oorspronkelijk voor ogen hadden?

We hadden eigenlijk niet de intentie om er een echt bedrijf van te maken; de overstap naar een website heeft dan ook lang op zich laten wachten.

“We begonnen gewoon voor de gein, we wilden gewoon iets leuks gaan doen met de zusjes!”

En pas toen Poppy’s Parade echt populair begon te worden, werd ons duidelijk dat we hier verder mee moesten gaan. Onze doelen zijn nu helder en daar wordt dan ook de focus op gelegd.

Jullie zijn zonder technische kennis een internet bedrijf begonnen. Wat is hier de grootste valkuil geweest?

De website was een leerproces op zich. Onze studies sloten niet aan bij de skills die we nodig hadden om de website te ontwikkelen. We hebben daarom een designer aangegeven wat we tof vonden in relatie tot de daarbij behorende koers van ons bedrijf, om dit vervolgens echt uit handen te geven. En dat is eigenlijk ook een tip die ik andere starters kan geven.

Hebben jullie voor een standaard template gekozen of is alles naar eigen wens ontworpen?

We hebben er bewust voor gekozen om alles uniek te ontwerpen. Aangezien we de website heel visueel wilden inrichten en de producten van zichzelf al een drukke uitstraling hebben, was het onze eerste prioriteit om de website simpel te houden.

Daarnaast hebben we ook echt voor de eenvoud gekozen om te kijken wat werkt voor onze doelgroep. We hadden in het begin natuurlijk alle drie hele wilde plannen maar wisten ook dat de basis goed moest zijn. Uitbreiden is namelijk een stuk eenvoudiger. En nu voegen we iedere keer nieuwe features toe en testen we of het werkt.

“De optie ‘Verder winkelen’ zorgde alleen al voor een toename van het order bedrag. En dat is natuurlijk grappig om te zien”.

En mannen ? Niet interessant ?

We hebben een tijdje ‘men’s monday’ gehad, op de eerste maandag van de maand. Maar we merkten als snel dat het vooral de vriendinnetjes waren die een artikel kochten. Op een gegeven moment was de nieuwigheid daar vanaf en stagneerde de verkoop. En daarbij is het extra werk wat hier in gaat zitten niet lonend. Hierdoor hebben we geleerd om echt te focussen op onze voornaamste doelgroep; Vrouwen!

Welke obstakels zijn jullie tegen gekomen en hoe zijn die overwonnen?

Facebook

We zijn in onze groei heel erg afhankelijk van Facebook en we merken nu dat Facebook alleen nog ons bedrijf toont op tijdlijnen als er daarvoor wordt betaald.
Daarom zijn we ook heel erg bezig om onze andere Social Media kanalen uit te breiden. We hebben bijvoorbeeld een nieuwsbrief POP-UP op de homepagina, waarbij abonnees 1 keer per week een leuk overzicht krijgen aan de hand van het thema van die week. Daarnaast voeren wij Adwords campagnes uit, waardoor je zichtbaar bent in de betaalde resultaten van Google en bedrijven wij natuurlijk ook content marketing door het bijhouden van ons eigen blog. Naast de online promotie maak we ook gebruik van fysieke afzet kanalen als Hutspot en zijn we bezig om onze eigen kleding neer te leggen in een winkel in de 9 straatjes.

Onervaren ontwikkelaar aangenomen

In het begin zijn we de mist ingegaan met een goedkope developer, met weinig ervaring. Daarmee snijd je jezelf enorm in de vingers. Dit leidde tot grote frustraties van beide kanten. Uiteindelijk heeft het een half jaar geduurd tot er iets simpels stond.

“Natuurlijk is het goed om op de kosten te letten, maar weet waar je op bespaart”

Schaalbaarheid van onze diensten

Ondanks dat wij achter vintage producten staan is de schaalbaarheid van die producten natuurlijk moeilijker te realiseren. We zijn daarom nu met verschillende merken bezig om een whitelabel uit te brengen. Maar omdat we echt een eigen stijl hebben is eigen productie ook zeker een optie. Wil je een eigen lijn betaalbaar houden dan moet je direct met een grote productie komen. Er ligt dus nog een echte uitdaging om te kijken hoe we dit het beste kunnen invullen.

Hoe ga je persoonlijk om met deze obstakels?

Als ondernemer merk ik heel erg dat de dalen een stuk dieper zijn en de pieken een stuk hoger, maar op dit moment zou ik niet meer anders kunnen. Het is heel leuk om je eigen koers te kunnen en mogen varen. En het leukste is natuurlijk dat je mensen op straat ziet die jouw producten dragen.

Welke tip zou je andere startende ondernemers meegeven?

Ik denk dat de grootste fout die wij nu gemaakt hebben is dat we te voorzichtig zijn geweest. Hierdoor is het allemaal net iets langzamer gegaan. Ik heb er best wel lang een parttime baan naast gehad terwijl Poppy’s parade eigenlijk vroeg om een fulltimer. Maar dat moet natuurlijk wel mogelijk zijn.

“Als de concurrent het op dezelfde manier beter doet, doen wij ergens iets verkeerd”

Toekomst visie

Doordat we voor een shopping systeem als Shopify hebben gekozen, ben je naast het handmatig controleren van IDEAL bestellingen ook deels beperkt in de aanpassingen die je kunt doen. Daarom willen we binnen nu en een aantal maanden een eigen tweetalig platform bouwen. We hebben namelijk wel echt meer ambities dan alleen een standaard webshop zijn! Alleen met een webshop winnen we het namelijk niet van de concurrentie. Er zijn wilde plannen om het spelelement dat zich nu op Facebook afspeelt, door te trekken naar de website. De precieze invulling is nog even geheim. Ook bekijken we dus de optie om onze eigen kledinglijn op te zetten.

Kortom drie drukke ambitieuze enthousiaste zusjes die van hun passie hun ‘werk’ maken.

Korting

Lezers van MaxHofland.nl kunnen gebruik maken van een speciale korting in de webshop van Poppy’s Parade. Door het gebruik van de Coupon code: Maxhofland2013 krijg je de hele maand december 10% korting op alle nieuwe accessoires.

Website: http://www.Poppysparade.com
Facebook: https://www.facebook.com/poppysparadevintage

Poppys Parade - 3 ambitieuze zusjes

 

FacebookTwitterPinterestGoogle +Stumbleupon