Het gaat op de doelgroep

Wil je het maximale rendement uit je website halen? Uit onderzoek blijkt dat online informatie na mond-tot-mond reclame de meest effectieve invloed heeft op aankoopbeslissingen. Zodra je website precies dat biedt wat je doelgroep zoekt is het een kwestie van tijd tot de extra aanvragen of aankopen zich aandienen. De volgende 7 stappen zijn gebaseerd op de 7 habits van Stephen Covey.

Verplaats je in je doelgroep

Verplaats je allereerst in de doelgroep die je bedient. Probeer te denken als een potentiële klant van je eigen webshop of website en ga na waar je naar op zoek zou zijn. Ga hierbij niet uit van wat je al op je website hebt staan, maar probeer hier zo onafhankelijk mogelijk over na te denken. Hoe zou jij het menu willen zien? En welke informatie zou jij het meest belangrijk vinden? Bedenk het niet alleen vraag het ook aan je doelgroep!

Maak een schets van de indeling die je ideaal lijkt en ga na hoe de website zou moeten voldoen aan de behoeften die je als klant hebt. Heb je alles op papier staan? Pak dan je eigen website erbij en kijk kritisch of je inderdaad aan die behoeften voldoet. Heb je je niet laten leiden door design elementen die de conversie in de weg zitten? Of extra mogelijkheden die de daadwerkelijke verkoop alleen maar langer uitstellen? Kijk kritisch vanuit het oogpunt van je eigen doelgroep, om na te gaan of je werkelijk voorziet in een behoefte.

Stel doelen vast en laat deze overal in doorwerken

Stel een aantal doelen en principes voor je website vast, die je vervolgens op allerlei vlakken toe gaat passen. Is het bijvoorbeeld van belang dat je een zo betrouwbaar mogelijke website laat zien? Zorg er dan voor dat je de betaling betrouwbaar inricht, maar presenteer daarnaast een logo van een keurmerk of geef aan dat je over bepaalde certificaten beschikt.

Ga na welke elementen voor je doelgroep van belang zijn en laat die doelen tot in de kleinste details doorwerken. Gaat het om een spontane uitstraling op je website, dien je professioneel over te komen of is het van belang dat klanten zien dat anderen graag gebruik maken van je diensten? Probeer op iedere pagina na te denken hoe je het algemene doel zo goed mogelijk terug kan laten komen. Op die manier gaat je website deze kernprincipes ‘ademen’ en zorg je ervoor dat bezoekers op tal van fronten prikkels ontvangen, die bijdragen aan het beeld dat je met je website wilt creëren.

Houd rekening met de user experience

Het is een goed idee om je business goals mee te nemen in het bepalen van de doelen voor je website, maar houd er rekening mee dat de user experience minstens zo belangrijk is. Probeer een balans tussen de beiden te vinden, door ze in elkaars verlengde te leggen. Ga na welke doelen je met je website wilt bereiken en combineer dit met de informatie die je tijdens de eerste stap verzameld hebt. Wat zijn de doelen van je doelgroep? Welke behoeften zijn er? Zorg ervoor dat je die behoeften in lijn brengt met de doelen voor je website of onderneming. Je zorgt er op die manier voor dat je doelen de user experience niet in de weg zitten, maar je aan de andere kant ook niet (te ver) van je doelen hoeft af te wijken.

Bied ruimte voor verbetering

Zit je website perfect in elkaar, heb je echt overal over nagedacht? De kans is groot dat je iets over het hoofd ziet, of bezoekers anders denken over een ‘perfecte website’. Luister naar je doelgroep, door de mogelijkheid te bieden om feedback te plaatsen, een reactie achter te laten of contact met je op te nemen. Reageer hier bovendien actief op, zodat je ook anderen aanspoort aan te geven wanneer ze ideeën hebben om je website te verbeteren. Dit helpt je om stap 1 een stuk gemakkelijker te maken. Je hoeft je op deze manier namelijk niet te verplaatsen in het hoofd van een bezoeker, het is voldoende om te luisteren naar wat ze te zeggen hebben. Alhoewel goed luisteren is nog een hele kunst.

Lever toegevoegde waarde

Probeer een relatie op te bouwen met je doelgroep, door hen echt iets te geven wat waarde heeft. Denk hierbij aan interessante artikelen, waardevolle tips of bijvoorbeeld een kortingscode. Je zal merken dat je bezoekers dan graag iets voor je terug willen doen. Je bouwt ‘goodwill’ op, die je bezoekers kunnen uitbetalen door een aankoop bij je te doen, of je bijvoorbeeld te helpen met de vorige stap.

Creëer een dialoog met je klanten

Probeer bovendien een dialoog aan te gaan met je klanten. Dit betekent dat je niet alleen naar hen communiceert, maar ook daadwerkelijk om een reactie vraagt. Dit kan gaan om feedback, maar ook om het delen van artikelen met vrienden of kennissen. Probeer ervoor te zorgen dat je de content toespitst op waar je doelgroep naar op zoek is en je de mogelijkheid aanbiedt om hier zelf actief mee aan de slag te gaan. Je zorgt op die manier voor een waardevolle dialoog, waarbij jij en je doelgroep samen aan de waarde van je website bouwen. Een praktisch voorbeeld hiervan is een live chat functie op je website. Bezoekers kunnen direct hun vraag of feedback kwijt.

Blijf doorlopend verbeteren

Het is tenslotte van belang om er met het oog op je website nooit vanuit te gaan dat je het doel hebt bereikt. De behoeftes van je klanten zullen veranderen dus zorg dat je website mee verandert. Blijf dus doorlopend testen. Maak gebruik van een A/B test, ga na wat er wel en niet werkt en pak steeds een nieuw onderdeel van je website aan.

Hulp nodig bij het implementeren van deze stappen?

Denk jij dat anderen dit artikel interessant vinden? Deel het op FACEBOOK.

FacebookTwitterPinterestGoogle +Stumbleupon